söndag 12 april 2015

Lägesrapport/Tilannekatsaus

Nu har det gått några månader sedan jag uppdaterade bloggen sist, och det är väl på tiden att berätta lite hur träningarna har gått efter mina hälsoproblem i december/januari.

Hälsan var som sagt inte att leka med i januari. Orken blev bara sämre och sämre och tillslut gjorde vi så att jag hade i princip hade total vila från träning i nästan 4 veckor. Gjorde lite fysioterapiövningar och bålstabilitet och annat smått, men det räknas ju knappast som träning. Efter de här fyra veckorna började jag känna mig piggare och energinivån höll sig hyffsat stabil under hela dagen. När det var som värst i januari orkade jag hålla igång i ca två timmar innan jag blev så trött att jag behövde sova.
Vi började med att lägga till två träningar, en styrketräning och en träning där jag sprang lite lätt. Succesivt ökade vi mängden träningsdagar, men höll ännu nere intensiteten i träningen. Hela tiden lyssnade jag väldigt noga på hur min kropp reagerade på ökad belastning och som tur var så kändes det för det mesta väldigt bra. Klart kroppen kändes lite tung och trött efter att inte ha tränat nästan alls på fyra veckor, men det tog inte många veckor innan kroppen började kännas mer normal.

Nu är jag uppe i en ca 5-6 träningar i veckan och mer kommer vi inte lägga till i nuläget. Styrkenivåerna är redan uppe i tangerad persnivå och häckar har jag kunnat springa ganska så mycket. Som mest har jag provat springa 8 häckar, 84cm med spikes, kortare avstånd än normalt, men häcklöpningen känns nästan bättre nu än förra året vid den här tiden.

Orken är dock inte helt 100 % igen. Jag måste vara jättenoga med återhämtningen och jag kan fortfarande ha dagar där vi planerat att göra en viss träning, men eftersom min kropp inte återhämtat sig tillräckligt, så får vi göra lite annorlunda träningar än vad den ursprungliga planen varit. För mig så tar det här med dålig återhämtning sig i uttryck att jag känner mig slö och lite snurrig, blir fort andfådd och lite kallsvettig redan vid uppvärmningen. Ungefär samma symptom som i januari, men inte fullt lika allvarliga.

Jag har dock haft väldigt många bra träningsdagar och när en lite sämre dag sedan kommer så är det bara att acceptera och köra lite lättare. Som tur var är de dåliga dagarna betydligt färre än de bättre träningsdagarna, och jag har aldrig två dåliga dagar på raken.

I slutet av april bär det av på ett tre veckors träningsläger till Teneriffa. Förra året var jag inte alls på träningsläger, men eftersom jag i år hade möjligheten att fara så bestämde jag mig för att det nog skulle kunna vara en skön avkoppling i vardagen. Ska bli skönt att komma till värmen och fokusera bara på träning. Eller bara och bara, lite jobb kommer jag nog också ta med mig eftersom jag börjat jobba för ett nytt företag i slutet av Mars. Mer om detta kommer jag skriva i ett separat inlägg J för att inte bli helt uttråkad kan det vara bra att jag har med mig lite jobb också utomlands. Nästan hela resans arbetsdagar har jag dock redan jobbat in, så jag kan ta det rätt så lugnt ändå.

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Muutama kuukausi on taas vierähtänyt siitä kuin viimeksi blogia kirjoitin. Nyt olisi varmaan aika taas vähän päivittää kuulumisia treeneistä ja yleisesti miten vointi on parantunut joulu-/tammikuun jälkeen.

Vointini oli erittäin huono tammikuussa. Jaksaminen vain huononi ja huononi ja loppujen lopuksi päätettiin valmentajani kanssa että pitäisin lähes totaalisen tauon treenaamisesta. Lepäsin n. 4 viikkoa ja näiden viikkojen aikana en tehnyt muuta treeniä kuin keskivartalojuttuja ja fysioterapialiikkeitä. Neljän viikon jälkeen alkoi olotila tuntua pirteämmältä, ja energiatasot kropassa pysyivät suhteellisen normaalina. Kun olotila oli pahimmillaan tammikuussa, en jaksanut olla liikkeellä kuin noin 2h kerralleen jonka jälkeen oli nukuttava päiväunet.

Alussa lähdettiin kahdesta treenistä viikkoon, yksi voima ja yksi juoksutreeni. Asteittain lisättiin treenipäiviä, mutta tehot pidettiin suhteellisen matalana. Koko ajan kuuntelin kroppaani erittäin tarkasti ja onneksi olotila pysyi hyvänä lähes koko ajan. Kroppa tuntui totta kai hiukan väsyneeltä kun en ollut treenannut lähes neljään viikkoon, mutta ei mennyt onneksi montaakaan viikkoa ennen kun taas alkoi tottua treenaamiseen.

Tällä hetkellä treenaan sellainen 5-6 kerta viikossa, eikä treenimäärät tule lisääntymään enää tässä vaiheessa. Voimatasot ovat jo nousseet ennätystasolle, ja aitoja olen pystynyt juoksemaan aika paljon. 8 aitaa, 84 cm ja piikkareilla juoksemistakin olen jo pääsyt kokeilemaan. Vaikka olotila muuten ei ole ihan 100 % vielä, niin aitajuokseminen tuntuu jo paremmalta kuin viime vuonna samoihin aikoihin.

Huomaa kuitenkin että jaksaminen ei ole ihan vielä 100 %. Joudun koko ajan tarkkailemaan että palautuminen toimii, ja joskus tulee edelleen sellaisia päiviä kuin suunniteltua treeniä joudutaan muokkaamaan, koska kroppa ei vaan ole palautunut. Huono palautuminen näkyy voinnissani sillä tavalle että jo alkuverryttelyssä pyöryttää hiukan, pulssi lyö kovasti jo pienestä rasituksesta ja kylmäkuuma hiki puskee läpi. Oireet ovat aika samanlaisia kuin tammikuussa, mutta lievemmät.
Minulla on onneksi ollut myös useita hyviä treenipäiviä, ja kuin se yksi vähän huonompi päivä iskee, niin ei voi muuta kuin hyväksyä tilanne ja keventää treeniä. Onneksi on ollut huomattavasti enemmän hyviä kuin huonoja treenipäiviä.

Huhtikuun lopussa lähden kolmen viikon harjoitusleirille Teneriffalle. Viime vuonna en käynyt ollenkaan etelässä, mutta koska leireily oli tämä vuonna mahdollista, päätin että kolmen viikon leiri voisi olla mukava rentoutuminen ja irtautuminen arjesta. Odotan paljon että pääsen treenaamaan lämpöön! Työjuttuja otan kuitenkin mukaan myös ulkomaille nyt kun olen aloittanut työn uudessa firmassa maaliskuun lopussa. Olen kuitenkin jo tehnyt sisään melkein kaikki Teneriffalla menetetyt työtunnit, niin pääsen oikeasti lähes kokonaan keskittymään treenaamiseen. Lisätietoa uudesta työpaikastani kerron myöhemmin ihan omassa blogi kirjoituksessani.


Hyvää keväänjatkoa kaikille!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar